اختلاف در بازار رقابتی کاهش نرخ بلیت هواپیما‌/‌‌آژانس‌ها خود را به‌روز کنند


نویسنده آکادمی – سعید مؤذنی:‌ موضوع استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نوین چند سالی است که در کشور ما مورد توجه مردم و دولت قرار گرفته است.

استارت آپ (Startup‌) را به آکادمیی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند، اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

این کسب و کار‌های جدید که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد چندسالی است که در حوزه فروش بلیت انواع مدل‌های حمل و نقل خصوصاً بلیت‌های هواپیما ورود کرده‌اند و به دلیل استقبال مردم در حال رشد روزافزون هستند.

از سوی دیگر این کسب‌‌و‌کارهای نوپا مورد توجه دولت قرار گرفته است، زیرا به هر حال به بهبود آمار اشتغال‌زایی دولت کمک می‌کند، ضمن آنکه از تکنولوژی‌های نوین هم بهره می‌برد.

در راستای تسهیل امور مردم، اگر بسیاری از فعالیت‌ها به صورت اینترنتی انجام ‌شود، مطلوب است، زیرا به هر حال‌ نیازی به حضور مردم در سطح شهر برای انجام برخی امور روزمره نیست و این ‌خود به کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک شهر، کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و صوتی و افزایش سرعت انجام امور خصوصاً امور اداری، می‌انجامد.

به هر حال امروزه در دنیا بسیاری از استارت‌آپ‌ها و سایت‌های اینترنتی فروش بلیت شکل گرفته‌اند و در این میان فروش بلیت انواع مدل‌های حمل و نقل و خصوصاً هواپیما ‌بیشتر مورد مورد توجه مردم است.

در کشور ما هم چنین سایت‌های فروش بلیت هواپیما شکل گرفته است که به صورت اینترنتی عرضه بلیت انجام می‌دهند اما به دلیل عدم دریافت مجوز از نهادهای مسئول خصوصاً سازمان هواپیمایی کشوری بسیاری از آنها فیلتر و مسدود شده‌اند و در حال حاضر چند سایت فروش اینترنتی بلیت هواپیما را انجام می‌دهد.

‌سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی تلاش کرد با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سایت‌های بدون مجوز که فروش بلیت هواپیما را انجام می‌دادند، را مسدود کند.

‌سوی دیگر موضوع فروش بلیت هواپیما، دفاتر خدمات مسافرت هوایی سطح شهر هستند که آنها هم فروش بلیت هواپیما انجام می‌دهند، اما اغلب این دفاتر طبق روش‌های سنتی فروش بلیت دارند، دفاتر بابت فروش هر صندلی پرواز کمیسیونی بین 5 تا 9 درصد در پروازهای داخلی و 10 تا 12 درصد در پروازهای خارجی (بسته به ایرلاین) از شرکت هواپیمایی دریافت می‌کنند.

‌اما با توسعه استارت‌آپ‌ها و سایت‌های فروش‌‌ اینترنتی بلیت هواپیما، که البته کار مردم را آسان کرده است، مردم متمایل شده‌اند بلیت را در منزل یا محل کار و از طریق رایانه یا تلفن همراه خود دریافت کنند، به جای آنکه برای تهیه بلیت به دفاتر مراجعه کنند، ضمن آنکه این سایت‌‌ها تخفیفاتی هم برای مسافران در نظر می‌گیرد.

حال با توسعه این سایت‌های اینترنتی، ‌دفاتر خدمات مسافرت هوایی با مشکلاتی مواجه شده‌اند که ‌کاهش مشتری و طبیعتاً کاهش فروش و از سوی دیگر تعدیل نیروها، برخی از این مشکلات است.

* دستور توقف فروش بلیت‌ هواپیما با تخفیف از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی‌

‌در این راستا به تازگی «رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران» نامه‌ای به برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما فرستاده است مبنی بر اینکه اعمال تخفیف آنها در قیمت‌های بلیت هواپیما، خارج از ضابطه بوده و موجب اعتراض دفاتر خدمات مسافرت هوایی‌ شده است، زیرا استقبال مردم از این دفاتر را کاهش داده است.

همچنین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه‌‌هایی دیگر به ‌وزیر راه و شهرسازی و همچنین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار توقف فروش بلیت با تخفیف توسط استارت‌آپ‌ها شده است.

مدیرعامل یکی از این سایت‌های فروش بلیت هواپیما در این باره به نیوزنگار آکادمی می‌گوید: به تازگی نامه‌ای از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران دریافت کردیم مبنی بر اینکه فروش بلیت هواپیما با تخفیف‌های ۵ تا ۹ درصدی را متوقف کنیم.

نیما قاضی ادامه داد: در این نامه انجمن، اعلام شده است که تخفیف‌هایی که ما اعمال می‌کنیم‌ خارج از ضابطه است و اگر این موضوع ادامه یابد، در راستای حفظ حقوق دفاتر خدمات مسافرت هوایی از ما در مراجع قانونی شکایت می‌شود.

مدیرعامل سایت علی‌بابا می‌گوید: ‌در این نامه قید شده است که سایت‌هایی نظیر «علی بابا» و «زورق» ۵ تا ۹ درصد در قیمت‌های بلیت هواپیما تخفیف می‌دهند و این تخفیف، موجب اخلال در فروش‌ آژانس‌ها و دفاتر هواپیمایی شده است.

قاضی با تأکید بر اینکه در سایت خود هیچ نقض قانونی نداشته‌ایم، افزود: در هر بلیت‌های پرواز، شرکت هواپیمایی سهمی بابت کمیسیون یا کارمزد فروش، برای دفتر یا سایت فروشنده در نظر می‌گیرد که معمولا ۵ تا ۹ درصد برای پروازهای داخلی و حدود 10 تا ۱۲ درصد برای پروازهای خارجی است.

وی اظهار داشت: ‌ما چون تعداد زیادی بلیت در روز صادر می‌کنیم تلاش کرده‌ایم که سهم کمیسیون خود را کاهش دهیم تا بدین ترتیب در بازار رقابتی جذب مسافر بیشتری داشته باشیم، سود از فروش بیشتر داشته باشیم و تخفیفی هم به مردم داده باشیم.

قاضی افزود: در جلسات قبلی که داشتیم بعضی آقایان معتقد هستند، سایت ما فروش بلیت بالا و پشتیبانی ۲۴ ساعته دارد و بلیت با نرخ مناسب‌تر‌ ارائه می‌دهد، بنابراین سایت‌ها و دفاتر دیگر کمتر می‌توانند فروش داشته باشند و به آنها لطمه می‌خورد، اما ما به آنها اعلام کردیم، این به خاطر توسعه تکنولوژی است.

وی با تأکید بر اینکه این نحوه فروش برخی سایت‌های اینترنتی و کاهش سهم کمیسیون سهم‌ اصلا خارج از ضابطه نیست، گفت: نظارت مستمر بر عملکرد سایت‌های فروش بلیت وجود دارد و کسی نمی‌تواند پایین‌تر از نرخ‌های اصلی که عنوان شده است بفروشد، حتی در نامه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی هم به ما هم اعلام شده است که بلیت را با تخفیف ۵ تا ۹ درصدی می فروشید، در حالی که ما اعلام می‌کنیم، این کار خارج از ضابطه نیست.

قاضی اضافه کرد: انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی در نامه خود به ما اعلام کرده است‌ که ما باید تخفیف‌های بلیت هواپیما را برداریم، در غیر این صورت از ما شکایت می‌کنند، اما سؤال ما این است که طبق چه ضابطه‌ای می‌توانند از ما شکایت کنند؟ مگر ما فعالیت غیر قانونی انجام داده‌ایم؟

* رئیس انجمن دفاتر خدمات هوایی: 60هزار نفر تعدیل کرده‌ایم

بنابراین گزارش در راستای آگاهی بیشتر از جزئیات موضوع و با توجه به اینکه گزارشی یک‌سویه برای مخاطب نداشته‌ باشیم، به سراغ رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران رفتیم و از وی در این‌باره جویا شدیم.

‌حرمت‌الله رفیعی در این باره به نیوزنگار آکادمی گفت:‌‌ بنای مدیا‌ای کردن‌ نامه‌ای را که ذکر کردید نداشتیم، اما به هر حال این نامه مدیا‌ای شده است و تلاش می‌کنم درباره آن توضیحاتی ارائه کنم.

وی‌ توضیح داد: حدود ۵۰۰۰ دفتر هواپیمایی داریم، این دفاتر هواپیمایی در شرایط فعلی رو به انحلال هستند، من سال‌های قبل هم این حرف را در مدیا‌ها مطرح کردم و گفتم که با این روش‌های آقایان، ما باید ۳۰ درصد تعدیل نیرو داشته باشیم، اما کسی گوش نکرد و امروز دفاتر خدمات مسافرت هوایی ۵۰ درصد تعدیل نیرو دارند و بخشی از این بیکاری به علت فعالیت بیش از اندازه سایت‌های فروش بلیت هواپیما است.

رفیعی افزود: بار تعدیل این ۵۰ درصد نیروی ما و بیکار شدن آنها بر دوش دولت‌ است، هر یک نفری که بیکار می‌شود، دولت بیمه اجباری آن را پرداخت می‌کند، حقوق آنها را می‌پردازد و دیگر هزینه‌های سربار برای جامعه دارد‌.

وی اضافه کرد: وقتی نرخ بلیت پرواز ۱۰۰ هزار تومان باشد و سایت فروش بلیت هواپیما آن را با قیمتی پایین‌تر به عنوان مثال ۹۰ هزار تومان عرضه کند، طبیعتاً مردم از نرخ کمتر استقبال می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ‌به عقیده من تخفیف یعنی رشوه، اگر ما کمیسیون با رقم بالایی می‌گیرم باید آن نرخ کمیسیون تعدیل شود، در غیر این صورت اگر زیاد نمی‌گیریم، این چه بدعت غلطی است که در هر آژانس و سایت موضوع تخفیف مطرح می‌شود؟

وی ادامه داد: همین ارگان‌های دولتی‌، سازمان‌های غیردولتی و غیره هر زمان که قصد خرید بلیت از ما دارند، دنبال تخفیف هستند درحالی‌که قیمت بلیت هواپیما، قیمتی ثابت است و نظیر کالاهای دیگر نیست که به عنوان مثال از چین آورده باشیم، ۵۰ درصد سود از آن حاصل کنیم و حال ۱۰ درصد هم تخفیف بدهیم.

رفیعی ادامه داد: همه سود یک دفتر خدمات مسافرت هوایی از فروش بلیت هواپیما، همان کارمزد یا سود بین ۳ تا ۹ درصد است؛ شرکت هواپیمایی بلیتی را به دفتر خدمات مسافرت هوایی ارائه می‌دهد و بسته به نوع آن شرکت هواپیمایی، ۳ تا ۹ درصد حق کمیسیون بابت فروش این بلیت به ما پرداخت می‌کند و این به صلاحدید هر ایرلاین متفاوت است، البته پیش از این، حق کمیسیون‌های بلیت هواپیما همه ۹ درصد بود اما دو سالی است که این طیف رقم کمیسیون‌ها بین ۳ تا ۹ درصد متفاوت شده است و این درواقع کارمزد دفتر فروش بلیت است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: حال فکر کنید یک سایت، بابت فروش یک بلیت هواپیما ۳ درصد کارمزد یا حق کمیسیون از ایرلاین دریافت می‌کند و ۹ درصد تخفیف در قیمت آن بلیت اعمال می‌کند، این چیست؟ این خود نوعی دامپینگ محسوب می‌شود و درواقع این به نوعی پول‌شویی است.

وی گفت: اگر ایرلاینی کارمزد ۹ درصد هم بابت فروش بلیت به آن سایت بدهد، باز هر حال آن سایت هزینه‌هایی نظیر مالیات، بیمه، دستمزد کارگران و کارمندان و غیره دارد و جای تأمل است که چگونه ۹ درصد تخفیف در قیمت یک بلیت هواپیما اعمال می‌کند؟ یعنی شما باور می‌کنید که آن سایت به دنبال زیان خود است؟

رفیعی بیان کرد: به هر حال این سایت‌ها حاضر هستند به دلایلی آن تخفیف‌ها را در قیمت بلیت هواپیما اعمال کنند و زیان‌ها را به جان بخرند، اما به نظرم اینها از محل‌ گردش مالی زیاد سود خود را حاصل می‌کنند، به هر حال فروش بالا، گردش مالی بالا برای آنها ایجاد می‌کند و آنها شاید از این محل سود می‌گیرند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تأکید کرد: ‌این سایت‌ها کمر همت بسته‌اند همه خریدهای بلیت هواپیما به روی سیستم آنها منتقل شود و با اعمال این تخفیف‌ها، مشتری‌های زیادی جذب می‌کنند تا نیروهای دفاتر خدمات مسافرت هواپیمایی بیکار شوند؛ این روزها مشتریان خاص دفاتر و حتی ‌آشنایان و اقوامی هم که تا پیش از این، بلیت هواپیما از دفاتر خریداری می‌کردند، به سراغ سایت‌های فروش اینترنتی بلیت هواپیما رفته‌اند و دفاتر مشتریان خاص خود را هم از دست داده‌اند.

رفیعی اضافه کرد: با این تخفیف‌‌های غیرضابطه‌مندی که برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما ‌اعمال می‌کنند، عملکرد دفاتر هم زیر سؤال رفته است، مردم فکر می‌کنند ما گران‌فروشیم و ‌‌آن سایت قیمت واقعی را ارائه می‌دهند، بنابراین ما متهم هم می‌شویم و اعتبار ما زیر سؤال می‌رود، به همین دلیل مشتری‌‌هایمان ‌کاهش یافته است و با کاهش مشتری، باید تعدیل نیرو ادامه یابد تا جایی که مسئول آن آژانس باید دفتر خدمات مسافرت هوایی را تعطیل کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود:‌ حال با این اوصاف، چنین سایت‌هایی مورد حمایت خاص بسیاری از مسئولان نیز هستند، مسئولان اعلام می‌کنند این اتفاق جدیدی است و استارت‌آپ‌ها باید فعال شوند.

رفیعی گفت: جای تامل دارد که چرا ۱۸۰ سایت فروش بلیت هواپیما را بستند، اما تأکید شد که ۳ سایت نظیر «علی بابا» یا «زورق»‌ باز بماند.‌

وی مدعی شد: همین چند سایت اینترنتی فروش بلیت هواپیما به دلیل آن‌که حجم فروش بالایی دارند، بیشترین تخلف را هم اینها انجام می‌دهند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ادامه داد: این تخفیف‌های بی مورد در واقع رقابت مضره است، یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ دارند، بدون آن‌که دفتری داشته باشند و یا چندین میلیارد تومان هزینه یک آژانس بدهند، فقط به دنبال ورشکستگی و تعدیل دفاتر خدمات مسافرت هوایی هستند.

وی‌ ادامه داد: اگر دولت مدعی اشتغال‌زایی است، حداقل کاری کند که افرادی که امروز مشغول به کار هستند بیکار نشوند، در حالی که با این سیستم فعلی، جوانان و نیروی کار باید‌ بیکار شوند و قطعاً با مشکلات و چالش‌های اجتماعی بعدی مواجه خواهند شد.

رفیعی افزود: فلان سایت اینترنتی فروش بلیت هواپیما ۶۰ نفر نیرو دارد اما با فعالیت خود ۶۰ هزار نفر را بیکار کرده است و این نشان از عدم وجود توازن است؛ آنها چگونه می‌توانند با این زیان هزینه آن ۶۰ نفر را بدهند؟ اینها در واقع دامپینگ می‌کنند، این نشان از رقابت ناسالم دارد. آنها زیان می‌دهند اما می‌خواهند برای همکاران خود هم شغل ایجاد کنند و سود کنند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: ما با این سایت‌ها، در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی جلسات مستمری گذاشتیم، از آنها خواهش کردیم که رقابت مضره را کنار بگذارند، ضمن آن‌که به دفاتر خود هم اعلام کردیم که به سمتی حرکت کنند که سیستم و سایت اینترنتی بلیت هواپیما داشته باشند، اما تأکید شد که رقابت ناسالم کنار گذاشته شود.

وی افزود: نامه‌ای که به تازگی به یکی از سایت‌های فروش بلیت هواپیما مبنی بر جلوگیری از ایجاد رقابت مضره نوشته‌ایم، گام اول ما برای رفع این مشکل بوده است، ما آمادگی داریم جلسات دیگری با این فروشنده‌های اینترنتی برگزار کنیم و حرف‌های دو طرف را هم بشنویم و حتی مدیا‌ها هم به این جلسات دعوت هستند.

رفیعی اظهار داشت: پیشنهاد این است که حرف‌های دو طرف (آژانس‌ها و سایت‌ها) در جلسات مستمر شنیده شود، اما من مدعی هستم که آنها (سایت‌ها) حرفی برای گفتن ندارند، رقابت مضره می‌کنند و کمر همت برای زمین‌زدن دفاتر خدمات مسافرت هوایی بسته‌اند و این موجب می‌شود در آینده فاجعه‌ای بزرگ رخ دهد‌ زیرا ۶۰ هزار نیروی انسانی بیکار شده‌اند و بیکاری این میزان افراد به بیکاری راننده تاکسی، راننده اتوبوس، رستوران و غیره سرایت می‌کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اظهار داشت: ما به طور مستمر و روزانه ‌ از سوی مسئولان دفاتر خدمات مسافرت هوایی بابت این نحوه فروش سایت‌های اینترنتی، شکایت دریافت می‌کنیم، و این مشکل باید برطرف شود.

وی اظهار داشت: ‌مشکل بزرگ‌تری که‌ دفاتر فروش بلیت هواپیما به تازگی با آن مواجه شده‌اند،‌ این است که شرکت هواپیمایی هم خود سایت فروش بلیت راه‌اندازی کرده‌اند و آنها هم در نرخ‌های خود تخفیف اعمال می‌کنند در واقع قیمت‌هایی کمتر از قیمت‌های دفاتر ارائه می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران مدعی شد: شرکت هواپیمایی حق ندارد این‌گونه تخفیف اعمال کند، به هر حال مشخص است نرخ شرکت هواپیمایی نسبت به نرخ دفاتر کمتر است، چون موضوع کمیسیون حذف می‌شود. اما آنها هم خود سایت راه‌اندازی کرده‌اند و با تخفیف بلیت ارائه می‌کنند درحالی‌که آنها محصول خود را برای فروش به بخش دیگری نمی‌سپارند و قطعا نرخ‌شان پایین‌تر است، حال اگر در نرخ تخفیف می‌دهد، خب، قیمت اصلی را پایین بیاورند دیگر چرا‌ در سایت خود ۳ تا ۴ درصد تخفیف می‌دهند؟

وی با بیان اینکه سازمان‌های مختلفی می‌توانند برای رفع این مشکل اقدام کنند،‌ اعلام کرد: باید برسی کرد چه کسانی در پشت‌ پرده این سایت‌ها منافع دارند که پشت‌شان اینقدر محکم است؟ چرا ۱۸۰ سایت مسدود شد و اعلام شد فقط این سه سایت باز بماند؟ بنابراین مشخص می‌شود منافع عده‌ای در این سایت‌ها حاصل می‌شود.

رفیعی مدعی شد: من معتقدم خیانتی در راه است و حتماً هم پول کثیف و پولشویی در این سیستم در حال رواج ‌ است و این‌گونه کار خود را پیش می برند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تأکید کرد: هر بخشی که در زمینه گردشگری و فروش بلیت هواپیما فعالیت می‌کند، ‌عضویت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران دارد‌.

* دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: تخفیف‌ها برای مردم است

بنابراین گزارش در راستای تشریح نحوه عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در فروش بلیت هواپیما و ارائه صندلی پرواز به دفاتر و سایت‌ها برای فروش، به سراغ‌ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی رفتیم و موضوع را از وی جویا شدیم.

مقصود اسعدی سامانی در این باره به نیوزنگار آکادمی گفت: این واقعیتی است که بالاخره کسب و کارهای نوین در عرصه فروش بلیت هواپیما ایجاد شده است باید فعالیت کنند و طبیعتاً ما باید به سمت استفاده از فناوری‌های روز برویم و در مورد بلیت هواپیما دنبال روش‌های جدید باشیم.

وی‌ ادامه داد: کسب و کارهای جدیدی که ایجاد شده‌اند طبیعتا رقیبی برای دفاتر خدمات مسافرت هوایی هستند که به صورت سنتی عمل می‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: ما همیشه به این دفاتر توصیه کرد‌ه‌ایم که خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و با استفاده از روش‌های نوین و کسب و کارهای نو، خود را به روز کنند.

اسعدی سامانی اضافه کرد: دنیا هم به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های نوین و سایت‌های اینترنتی رفته است و ما هم باید از این روش‌های نوین در کشور استفاده کنیم، بنابراین تأکید بر استفاده از شیوه‌های سنتی و فروش بلیت صرفاً از طریق دفاتر خدمات مسافرت هوایی منطقی نیست، ممکن است بتوانیم چند سال دیگر این روش سنتی را ادامه دهیم، ولی با این سرعت تکنولوژی، باید در نحوه ارائه خدمت، روش‌های خود را تغییر دهیم.

وی‌ ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرت هوایی هم باید در کنار استفاده از روش‌های قبلی، نسبت به به روز کردن خود و استفاده از روش‌های جدید فروش، نظیر اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اینترنتی اقدام کنند کما اینکه برخی آژانس‌ها هم وارد این عرصه شده‌اند تا در این رقابت عقب نیفتند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: بهتر است که دفاتر خدمات مسافرت هوایی به جای اعتراض به تخفیفاتی که از سوی سایت‌ها اعمال می‌شود و قطعاً هم برای مردم  مناسب‌تر است، خود را با شرایط جدید تطبیق دهند تا از قافله تکنولوژی در عرصه خدمات هواپیمایی و هوانوردی، عقب نمانند.

وی‌ ادامه داد: برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما که اخیراً از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز فروش گرفته‌اند می‌توانند با هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی از آنها سهمیه فروش دریافت کنند و بفروشند.

اسعدی سامانی توضیح داد: شرکت هواپیمایی زمانی که بلیت پروازی را در اختیار آژانس قرار می‌دهد، بنابه توافق فی مابین بین ۵ تا ۹ درصد در پروازهای داخلی و ۱۰ تا ۱۲ درصد در پروازهای خارجی حق کمیسیون به دفتر خدمات مسافرت هوایی پرداخت می‌‌کند، حال‌ وقتی ایرلاینی بلیت خود را از طریق سایت خود بفروشد، آن حق کمیسیون حذف می‌شود و درواقع این کاهش قیمت بلیت به نفع مسافر است و شرکت هواپیمایی به جای آن‌که این حق کمیسیون را به آژانس بدهد، آن را به مسافر تخفیف می‌دهد و این درنهایت به نفع مسافر است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: از سوی دیگر ارتباط دادن فروش‌ پرواز با دفتر خدمات مسافرت هوایی، برای‌ شرکت‌ هواپیمایی‌ هزینه دارد، باید در سیستم رزرواسیون ایرلاین، موضوع فروش بلیت آن دفتر اعمال شود که همه برای شرکت هواپیمایی هزینه دارد.

اسعدی سامانی افزود: پیش از این به دلیل آن‌که موضوع فروش‌های اینترنتی مطرح نبود، شرکت‌های هواپیمایی مجبور بودند عرضه بلیت پروازهای خود را از طریق دفاتر خدمات مسافرت هوایی انجام دهند، اما با اینترنتی شدن سیستم‌ها، قطعاً می‌توان از این تکنولوژی استفاده کرد و هزینه‌ها را کاهش داد، از سوی دیگر دفاتر خدمات مسافرت هوایی هم باید از این عرصه فناوری برای ارتباط با مشتری استفاده کنند که در این صورت بقای آنها در این سیستم تضمین می‌شود و در غیر این صورت باید فکر دیگری داشته باشند.

بنابراین گزارش روز ۱۳ آذرماه بود که انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران نیز در نامه‌ای به رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد که «هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات که موجب کاهش عرضه یا پایین‌ آوردن کیفیت یا افزایش قیمت شود، جرم محسوب می‌شود».

در بخش دیگری از نامه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران آمده است: «این انجمن به عنوان نماینده قانونی عموم‌ مصرف‌کنندگان در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و اختیارات مندرج در اساسنامه مصوب همواره حامی ارائه خدمات مطلوب به مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها است به طوری که جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت و ارائه خدمات مطلوب با نازل‌ترین قیمت از خواسته‌های به‌حق همیشگی مصرف‌کننده‌ها است».

به گزارش آکادمی به هر حال در این شرایط اقتصادی، مردم به دنبال استفاده از نرخ‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، اما از سویی هم موضوع اشتغال کارمندان دفاتر خدمات مسافرت‌ هوایی مطرح است، بنابراین باید هر دو موضوع با هم دیده شود و مسئولان امر نظیر سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت تعاون، کار و اشتغال نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

از سوی دیگر در شرایطی که به دلیل فشارهای اقتصادی بر عموم مردم و بالا رفتن قیمت‌ها ‌تعداد مسافران پروازها کاهش چشم‌گیری داشته است، به نظر می‌رسد پیاده‌سازی اینچنین روش‌های نوینی برای جذب مسافر و رونق صنعت حمل و نقل هوایی مناسب به نظر می‌رسد.

اما ضروری است دفاتر خدمات مسافرت هوایی نیز در شرایط رشد روزافزون تکنولوژی، تلاش کنند از این قافله عقب‌ نمانند و با به‌روز کردن سیستم‌های خود و ایجاد روش‌‌های نوین فروش و جذب مشتری، مشوق‌هایی جذاب برای جذب مشتری در بازار رقابتی کنونی داشته باشند و یا تلاش کنند، با کسب سود حداقلی، به دنبال افزایش فروش باشند و سود خود را از افزایش فروش حاصل کنند.

انتهای پیام/ب