ایجاد «مدرسه خاص» به نوعی مارک زدن است/ کودکان کار باید کنار سایر دانش‌آموزان درس بخوانند


به گزارش نیوزنگار آموزش و پرورش نویسنده آکادمی، سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالش‌های کودکان کار» با بیان اینکه آمارهای مربوط به کودکان کار هیچ کدام مورد توافق همه نهادها نیست و آمار واحدی نداریم، اظهار کرد: دولت بین دستگاه‌های خود موازی‌کاری می‌کند و بودجه‌ها از بین می‌روند و آمارها متناقض است.

وی ادامه داد: به عبارتی آمار وجود دارد اما متناسب با شرایط از سوی دستگاه‌ها ارائه می‌شود؛ اگر بخواهند پول بگیرند، آمار بالاتر و اگر بخواهند عملکرد را بیان کنند، آمار کمتری ارائه می‌دهند.

میرزاده با بیان اینکه دولت موظف است آموزش رایگان را برای همگان فراهم کند، به برخی موانع قانونی و عوامل به‌وجود آورنده پدیده کودک کار و بازماندگی از تحصیل اشاره کرد و گفت: از یک سو، والدینی هستند که نمی‌خواهند فرزندشان را به مدرسه بفرستند، با اینها چه باید کرد؟ دومین موضوع، هزینه‌های سنگین تحصیل است و سومین موضوع هم کمک بچه‌ها به اقتصاد معیشت خانواده‌هاست.

وی اضافه کرد: بحث بدسرپرست‌ها و بی‌سرپرست‌ها نیز مطرح است و یک مشکل دیگر به ادارات ثبت احوال برمی‌گردد که باید برای همه متولدین ایران شناسنامه صادر کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دسترسی و عدم دسترسی به امکانات را نیز یکی دیگر از عوامل بازماندگی از تحصیل عنوان کرد و گفت: قانون یک شیفته شدن مدارس چند سال پیش اجرا شد در حالی که اگر مدارس دوشیفته بود شاید برخی بچه‌ها می توانستند به مدرسه بروند.

وی با بیان اینکه بسیاری کودکان کنار والدین خود در اوقات فراغت کار می‌کنند و مهارت می‌آموزند و در آینده موفق هستند، افزود: این عیب و ایراد نیست و نباید این گروه را هم مانند کودکان کار دید.

میرزاده، به تنوع مدارس اشاره کرد و گفت: به اندازه کافی برچسب وجود دارد و برخی حتی خانه و زندگی خود را می‌فروشند تا فرزندشان به مدرسه خاصی برود؛ از آن سو “مدرسه کودک کار” داریم و این خطرناک است که یک موقع برچسب بزنند و فردا بگویند این بچه در مدرسه کودک کار درس خوانده است.

وی ادامه داد: باید اجازه دهیم هر فردی کار خود را انجام بدهد؛ کودک کار باید در مدرسه کنار دانش‌آموزان دیگر درس بخواند بدون اینکه کسی بفهمد پدر و مادرش چه کسی هستند؛ ما در گوشه‌ای از ایران نیست که مدرسه نداشته باشیم، به جز روستاهای دورافتاده که در آنجا هم مدارس شبانه روزی وجود دارد. باید از آموزش و پرورش حمایت کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه
سازمان برنامه و بودجه باید به فکر آمارگیری واقعی باشد، اظهار کرد: باید یک نهاد متولی آمارگیری باشد و کودک کار را هم وارد سرشماری کند؛ همچنین هر پنج سال یکبار باید موارد لازم را در برنامه‌های توسعه‌ای وارد کنیم.

وی تأکید کرد: موفقیت افراد در جامعه را به خود و والدینش نسبت ندهیم و هر چه مشکل بود را به مدرسه برگردانیم؛ ایجاد مدرسه خاص یک طور مارک زدن است در حالی که موضوع تعلیم و تربیت یک موضوع تخصصی است؛ معلمی که خودش هزار مشکل دارد ممکن است در کارش نقص باشد که باید مشکل را حل کنیم تا همان معلم با آغوش باز کودک کار را هم بپذیرد. اگر به معلمان بها بدهیم، آمادگی لازم را برای تحصیل و تربیت و آموزش مهارت های زندگی را به همین کودکان کار هم خواهند داشت.
انتهای پیام/